2. Евгений Тодоров
3. Иван Бедров
4. Иво Инджев
5. Калин Манолов
6. Мартин Заимов
7. Николай Караиванов
8. Николай Младенов
9. Пламен Асенов
10. BLITZ
11. BPOST
12. FROGNEWS
13. R.E.D.
14. СВЕЖО
15. Ян Бибиян
16. ОРИНАВИ
17. Стефан Бонев
18. Петя Ставрева
19. Александър Секулов
20. Оринави
21. Веско Петров
22. Сантов
23. Силви Стефанов
24. Христо Гагов
25. Пламен Славов
26. Bulgaria_news
27. Елена Емануилова
28. Mese4inkata
29. Първа блогерска среща - 24.07.2009
30. Георги Цанков
Социални мрежи като facebook, my space и Xing трябва да гарантират на потребителите си, че не злоупотребяват с личните им данни. За това настояват съюзи за защита на правата на потребителите в цял свят.
Как да си обясним факта, че само ден след трагедията с изчезналия миналия месец френски самолет, пътуващ от Рио за Париж, в германската преса се появиха снимки на пътниците? Или пък: в средата на март само няколко дни след амока в училището във Виненден в медиите се появиха снимки на убитите деца?
Тези снимки са били поставени от самите тях във въпросните социални мрежи и не са били предназначени за разпространение. Журналисти обаче успяват без много усилия да стигнат до фотосите. Има и информации за това, че по същия начин фирми се добират до лични данни на кандидатстващи при тях хора за работно място.
Недостатъчна правна защита
Малцина четат изписаните със ситни букви общи условия за участие в някоя от социалните мрежи в Интернет. Чрез полученото съгласие например някои провайдери си прехвърлят права за ползване и преработка на текстове и снимки, качени в социалната мрежа от потребителите.
В my space тези общи условия са поставени най-долу на страницата. Освен това там е записано, че те могат да бъдат променени по всяко време и потребителите трябва да ги четат непрекъснато, за да се осведомяват за промените. По този повод председателят на централата на германските потребители Герд Билен казва:
"Никой не може да изисква от мен като потребител да внимавам всеки ден дали не са променени общите условия на договора. Ако някой прави промени, той е длъжен да ме информира и аз би трябвало да имам възможността да му се противопставя, ако например ми се казва, че моите данни ще бъдат разпространявани и продавани".
Натискът на потребителските съюзи
Тези дни защитници на потребителските права от 80 съюза по цял свят изпратиха предупредителни писма до някои от социалните мрежи в Интернет, изисквайки от тях да декларират, че ще разпространяват лични данни само тогава, когато имат изричното съгласие на съответните потребители. От facebook вече обявиха, че няма нужда да правят това, защото вече са се погрижили достатъчно за потребителските права. А Жоел Бергер от my space заяви:
"Ние сме изненадани от подобно изсикване, защото по цял свят имаме милиони потребители и никога не сме имали проблеми в това отношение. Така че най-напред ще проверим каква е ситауцията при нас и тогава ще видим дали има нужда да вземаме мерки".
Продават в нета данните на 4 млн. британци
Личните данни на повече от четири милиона британци се продават в интернет, разкри в. "Таймс". Поверителна информация, вкл. данни за кредитни карти, номера на банкови сметки, телефонни номера и дори пин кодове, се продават на този, който е готов да предложи най-много. Данните са събрани от хакери.