2. Евгений Тодоров
3. Иван Бедров
4. Иво Инджев
5. Калин Манолов
6. Мартин Заимов
7. Николай Караиванов
8. Николай Младенов
9. Пламен Асенов
10. BLITZ
11. BPOST
12. FROGNEWS
13. R.E.D.
14. СВЕЖО
15. Ян Бибиян
16. ОРИНАВИ
17. Стефан Бонев
18. Петя Ставрева
19. Александър Секулов
20. Оринави
21. Веско Петров
22. Сантов
23. Силви Стефанов
24. Христо Гагов
25. Пламен Славов
26. Bulgaria_news
27. Елена Емануилова
28. Mese4inkata
29. Първа блогерска среща - 24.07.2009
30. Георги Цанков
От следващата година пътническите и товарните жп превозвачи ще плащат две такси за използване на железния път – една на Национална компания "Железопътна инфраструктура" за инфраструктурата и една на нейното ново електроразпределително дружество за разпределението на ток по мрежата. Това съобщи във вторник пред Mediapool Галина Иванова, директор на Поделение "Енергетика" в НКЖИ, което ще бъде преструктурирано в Електроразпределително дружество.
НКЖИ е подала молба за издаване на лиценз за "разпределение на тягова електрическа енергия" до Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР) още през септември 2008 г. и се надява да я получи в началото на следващата.
Компанията се издържа предимно от инфраструктурните такси, които събира от държавния превозвач БДЖ и от частните товарни превозвачи на пазара. В тази такса е включена и цена за разпределение на електрическа енергия по мрежата, но тя далеч не покрива реалните разходи за поддръжка, обясни Иванова.
След получаване на лиценза и определяне на цена за разпределение на електрическата енергия новото ЕРП, което ще е самостоятелно дружество, ще въведе такса за ползващите жп мрежата, която ще е отделна от инфраструктурната. Това ще увеличи прихода на компанията, поддържащи железния път, но ще увеличи разхода на превозвачите.
Създаването на ЕРП от НКЖИ бе посочено като една от антикризисните мерки на почти фалиралата компания от новия й шеф Милчо Ламбрев на първата му пресконференция във вторник.
Ламбрев представи и новата организация на дружеството. Тя предвижда драстично орязване на административния състав в централното управление на НКЖИ, където от 625 души ще останат 280. Съкращават се заместник-генералните директори – от трима остават двама; закриват се 5 от 8 дирекции и остават 3; отделите се намаляват с 30 броя, като от 51 остават 21. Ефектът е икономия от заплати, осигуровки и социални плащания и е в годишен размер от 1.539 млн. лв.
На ниво регионално управление – при запазване броя на регионалните поделения, ръководният екип ще бъде намален с 23%. Запазват се досегашните 3 секции за сигнализация и телекомуникация, 3 поделения "Управление движението на влаковете и гаровата дейност", 3 енергосекции и 13 регионални железопътни секции. Ефектът от промяната е икономия от заплати, осигуровки и социални плащания и е в годишен размер от 2.125 млн. лв.
На 1 април 2010 г. в НКЖИ ще се закрият дейности, които не са пряко свързани с експлоатацията, като прогнозата е, че ще бъдат съкратени 244 човека и разходите ще бъдат намалени с 1.5 млн. лв.
Програмата за промяна в управленската и организационна структура на НКЖИ ще приключи в края на месец април 2010 г., като общият икономически ефект е изчислен в размер на 5.164 млн. лв.
Ламбрев съобщи още, че е постигнато споразумение със стачния комитет за изплащане на заплатите на служителите до края на 2009 година. За целта е изтеглен краткосрочен кредит за 6 месеца от "Алианц България" на стойност 10 милиона лева при лихва 6.25 %.
Вземанията на НКЖИ са на стойност 89 милиона лева. От тях 75 милиона лева са от основния превозвач – БДЖ. Задълженията на компанията са 59 милиона лева към доставчици, строителни фирми и за електричество.
"Поставени сме в неловко положение поради факта, че БДЖ не може да обслужи дълга си към нас. Надяваме се, че през 2010 година основният превозвач ще има обема превози, с който да погаси задълженията си към НКЖИ", каза Ламбрев.