Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
13.12.2009 13:28 - Пенчо Попов: По железниците можете да видите икономиката на една държава
Автор: reporter Категория: Новини   
Прочетен: 683 Коментари: 0 Гласове:
1

Последна промяна: 13.12.2009 13:44


Новият изпълнителен директор на БДЖ Пенчо Попов в предаването "Седмицата" на Дарик.

image

Съкращения или увеличения ще е думата за вашия мандат като изпълнителен директор?

Съкращения не е една хубава дума, която. . .

Като гледам какво ви попитах и какво се обяснява тук. . .

. . . по какъвто и начин да се чуе думата съкращение, не води до нещо положително. Никой не би харесал тази дума, съкращения. Действително думата съкращения се свързва най-често с намаляване на числеността на персонала. Да, действително при нас има необходимост от подобно мероприятие, от подобна реформа и. . .

Хиляда триста и трийсет от 1 октомври и още 700 от 1 януари е планът.

Да, казали сме го това нещо, това е факт, случва се и в момента, но, така или иначе, нашият стремеж е да запазим квалифицирани кадри и да не се окаже така, че. . .

Колко души е цялото БДЖ?

В момента 14 хиляди.

И вие трябва да се освободите от 2 хиляди.

Процесът малко се преди това да, преди това, да, около 2 хиляди допълнително още, до май месец.

Кои са тия излишни хора, в кои сфери, защо, защо ги е имало изобщо?

Значи, това, преди въпросната криза бяхме 15 хиляди човека. Така или иначе, още преди кризата се наблюдаваше тази тенденция, че има много звена, където не е ефективна работата, има възможност за подобряване на технологията на работа и оптимизиране числеността на персонала. Разбира се, това, както казвам, е точно свързано с подобряване технологията на работата, не самоцелно уволняване на персонал.

Тоест не става дума БДЖ да почне по-малко да работи, по-малко линии, по-малко влакове. Вие няма да съкращавате. . .

Не, става въпрос с по-малко персонал да се върши същата работа или по друг начин казано, подобряване технологията на работата.

По-добре ще ги организирате...

Да, на едно място се намира персонал, но обслужва по-голям географски район. Това е по отношение на експлоатационната функция. В същото време има необходимост и от намаляване на административен персонал, тъй като особено с последното разделяне на три дъщерни дружества с цел отделяне на отделните бизнесдейности. . .

Пътнически превози, товарни превози и локомотиви.

И локомотиви, да, три дъщерни дружества. Всяко от дружеството със собствена администрация. . .

Първоначално министърът беше обявил намерение пак да си ги обедини и трите, но явно след анализ става ясно, че няма как да стане това с пътническите и товарните превози, и само локомотивите ще се закрият. Те към кой ще минат?

Те не се закриват, те се вливат обратно в БДЖ АД, тъй като по принцип самите локомотиви като активи бяха в компанията майка, БДЖ АД. Но основната идея, това, което искаме да направим, е ясно разграничаване на двете дейности, пътници и товари, и затова не правим пълно сливане в момента на трите дъщерни дружества в една компания.

Така бихте. . .

Да, това би ни направило една силна конкурентоспособна компания, но това не е допустимо по условията на последните директиви в тази насока. Ясно трябва да има. . .

От ЕС?

Да, трябва да има разграничаване между пътници и товари, за да не се допуска кръстосано субсидиране както от товари към пътници, така и от пътници към товари.

Освен това не може да се субсидират товарите, но може да се субсидират пътниците, нали, това е идеята в ЕС?

Това е идеята по принцип, въпреки че в редица държави, в т. ч. и в Германия, и във Франция, има държавни средства, отпускани за товарни превози.

Да завършим с темата за хората обаче в БДЖ. Вие казвате, през тази седмица струва ми се, че октомврийската заплата ще бъде платена преди Коледа, между Коледа и Нова година и декемврийският аванс.

Точно така, да.

Тоест вие решихте проблема с изостаналите заплати в БДЖ,  заради които се готвеха и протести.

Да, готвеха се действително протести в тази посока, но аз смятам, че положително решихме благодарение, разбира се, на намесата на правителството, тъй като първоначално спрените средства бяха намерени възможности да се покрият едни заеми, които бяха неотложни за плащане, с помощта на държавата, което ни дава основание и възможности в момента да изплатим, макар и с тези 3 седмици закъснение, да изплатим заплатата и аванса, както споменахте.

Голямата тема е за техниката, с която работи БДЖ. Какъв е вашият план? Какво ще купува БДЖ? Какви ще бъдат локомотивите, вагоните? Каква е целта, която преследва България за своята железопътна компания?

В момента мога да кажа, че около 50 процента от пътническите превози се правят с нова техника. Това са новите 25 дизелови мотриси "Сименс Дезиро" и 25 електрически мотриси. С тях се покриват около 200 влака всеки ден.

Двеста линии имате предвид.

Това значи с една мотриса ще се правят 3-4 влака, в тоя смисъл, на ден. В тоя смисъл около 50 процента от превозите се извършват с нова техника. Но какво може да се каже за останалата техника? Просто тя е изключително стара. Тя е надеждна и все още изпълнява условията за безопасност. Ежедневни проверки се правят. Няма никакъв проблем по отношение на безопасността, но това е техника, която. . .

Некомфортна.

 . . . в най-скоро време трябва да се пристъпи към подмяна. Не мога точно да констатирам какъв процент, но се движат също и много внесени вагони втора употреба и рециклирани. Така или иначе, това не са, това пак не е нов подвижен състав. . . .

Добре, но при положение, че имате толкова тежко финансово състояние. . .

Точно така.

. . . и с вас обсъждаме ще платите ли заплати или не. . .

Да.

. . . как смятате да решите проблема с подмяна на влаковете, защото се влиза в омагьосан кръг. Като са ви стари влаковете, хората не се возят на тях. Като не се возят, има малко пари. Като има малко пари, не може да купите нови влакове, а даже да плащате на тези, които работят в старите. Как мислите да излезете, какъв е големият план?

Целият омагьосан кръг, който описахте, е факт. Така или иначе изключително тежко финансово състояние, дължим над 160 милиона по издадени фактури вече от доставчици. За 2010 година предстоят към 100 милиона кредити да се изплатят, в смисъл ще има падежи по заеми, които са теглени за подвижен състав. . .

Заеми за тези нови влакове, за които говорихме.

Да, за нови, за други модернизации на подвижния състав пак. Така или иначе за тези заеми достатъчно са средствата, които са предвидени за 2010 година. За доставчиците няма да можем да се справим в нужната степен, която всеки от тях очаква. Аз се надявам на тяхното разбиране и толерантност, и търпимост, която проявяват в момента. Надявам се. . . да продължат и за догодина. Но. . .

Тоест 160 милиона лева трудно ще обслужвате като. . .

Трудно ще можем внезапно отнякъде да. . .

Това е на доставчиците, отделно имате 100 милиона кредити. 

Да. Отделно от това, да.

Кредитите ще се обслужват. . .

Отделно има текущи разходи за гориво, за електроенергия, знаете. . .

Кредитите ще се обслужват, доставчиците ще ги разсрочвате.

Точно така.

Това е планът? А как ще...

Това е планът, но това е с. . .

. . . другите 50 процента от влаковете?

Това е, точно за това става въпрос. Това е планът, който може да осъществим с така вложената субсидия, която всъщност е компенсация за обществена услуга, в смисъл по договора за обществена услуга за държавата, и с предвидените средства за капиталов трансфер. По никакъв начин няма да има средства, за да се закупят нови вагони. Все пак криза е. Искрената ми надежда е по някакъв начин нещата да тръгнат надобре, нашата икономика да заработи, за да може държавата да отдели средства и да има железница такава, каквато ние всички си представяме.

Тоест краткосрочният план е оцеляване.

Да, в цяла Европа, на запад тези нови вагони. . .

Не мислите за инвестиции. . .

. . . и нови релси, всичко това се прави с участие на държавата. И вече по железниците можете да видите състоянието на икономиката на една държава. Над милиард евро годишно са парите, които се дават в Западна Европа. В понеделник бях в Германия, срещнах се със заместник-министъра на транспорта, който каза, че от 4 милиарда и половина пътни такси, които се събират в Германия, милиард и половина от пътните такси отиват за железницата. Защо? Защото това е екологично чистият транспорт, разтоварват се пътищата. . .

Това в България го няма обаче като схема.

По никакъв начин не може да се говори за подобни суми.

А според вас, тази логика изобщо да се прилага. . .

За момента не. . .

. . . в България, че процент от пътните такси да отиват за железници?

За момента не. Аз предполагам, че с. . .

А според вас това разумно ли е да се направи?

. . . разговорите, които трябва да правим. . . Това е разумно, но всеки може да. . .

Тоест ви го предлагате. Предлагате, може да се каже, една идея на новия шеф. . .

. . . да се вземе опит. . .

. . . на БДЖ - четвърт от пътните такси да се дават в железницата.

Та дори и 10 процента със сигурност ще е добре. Но това е вече въпрос на друго решение.

Това е политическо решение.

Да, просто казвам какво се случва в Германия. В това число и за товарни превози там дават 150 милиона евро за качване на автомобили на железниците, рола-превозите така известните. . .

Които държавата дава.

. . . които ние в момента също се опитваме да стартираме. Но така или иначе те пак трябва да бъдат субсидирани от държавата, тъй като това е по принцип неефективен превоз. Никой оператор-частник не би се заел да прави точно такъв превоз. Това трябва да бъде наистина с държавното решение. В нашето Министерство на транспорта в момента има ясно изразена, ясно изразена и твърда позиция, че това трябва да се случи по най-бързия начин.

Докъде са там нещата обаче? Министърът на транспорта преди по-малко от месец струва ми се казваше, че в рамките наЕ още началото на следващата година България ще е готова да качва тирове на платформи, влакови. . .

Точно така, да, на вагоните.

. . . с които да предвижда от границата при Свиленград до Калотина...

Точно така.

Това кога ще стане реалистично?

Това в момента трябва да се. . . в момента се проектира и трябва да бъде изграден терминал, на който да се случва това нещо, в Драгоман.

На двете места.

В Свиленград има почти готов такъв, който също трябва да. . .

Колко време, кога го виждате да стане?

Поставихме си за цел май месец.

Тоест още пролетта България ще придвижва. . .  А как ще бъдат стимулирани тия с тировете да не минават, да си карат, защото пък и точно този участък. . .

Точно така, ако. . .

. . . голяма част от него е магистрален.

. . . разчитаме на елементарния търговски подход, на пазарен принцип, не бихме накарали въпросните шофьори, които са най-често турски. . .

Да се нареди на опашка, да, да чака.

. . . тирове, които минават, да, опашка, да изчака влака. . .

Разправии.

Но така или иначе ще бъде осигурен комфорт за тях, те ще спят в спални вагони, ще направят този преход. И за да се качат, така или иначе това трябва да бъде определена бонусна програма разработена, да бъдат стимулирани по някакъв начин. Те няма да плащат никакви пътни такси, независимо, че малка част от минаването им през България ще бъде по шосе, и други идеи, които са в Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация".

Тоест ще излиза по-евтино, то това е въпросът, и то трябва да е, така, не чак драстично, ама видимо по-евтино, да си качат тира на платформа, вместо да харчат бензин, да се уморява шофьорът. . .

По-евтино, но пак казвам, това по-евтино няма да бъде от пазарна гледна точка, в смисъл железницата не може да го направи толкова евтино, този транспорт, тъй като много... много малка част е товарът, а знаете влекачът и автомобилът, и вагонът, всичко това се движи напред, назад. Това е по-скъп превоз. Не ефективно...

Тоест искате да кажете, че по-скъпо ли ще излиза този превоз на шофьора на тира?

На шофьора на тира, ако няма държавно участие, като някакъв бонус или нещо друго, тогава ще му излезе по-скъпо, но аз ви казах, че има ангажименти и това ще се случи. Най-доброто за България обаче е въобще на територията на България да не влизат тирове, некачени върху вагон. . .

Да, защото ние и пътища нямаме за това нещо...

И въобще става въпрос, най-доброто е да се качат някъде на турска територия и да слязат някъде извън територията на България, да минат транзит върху вагоните. Това е най-доброто. Но в такъв случай трябва да имаме ангажимент и на други примерно железници и правителства, за да се случи това нещо. Нашата идея е да го направим на територията на България. Тогава вече със сигурност ще има такъв продукт, който вече, потенциално може да се разшири и да започва да стартира вече на територията на друга държава и да свършва на територията. . .

А става ли, как е в други държави решено, задължително, за да не може да мине тирът. . .

Това става дори, дори. . .

. . . не може да мине, забранено е през България да се кара по път.

Това е само в Швейцария, примерно. Да, наистина Швейцария е. . . в смисъл България е Швейцария на Балканите, но. . .

Е... ама само Швейцария давахме за пример как е.

Има защо, да.

Е, ама нали Алеко още е казал, че сме по-добре и от Швейцария. . .

Да, наистина природата. . .

Та, значи, в Швейцария е забранено тир да мине по път. Ако иска да мине през Швейцария. . .

Качва се на влак. . .

. . . качва се на влак. Или няма. . .

Или плаща. . .

Или нямаше да влезе.

. . .  невероятно високи такси.

Добре, това България може ли да го направи теоретично или има забрани?

Аз това ви казвам, то не е забранено, просто толкова е висока таксата, че никой няма да си позволи да го направи. . .

А ще почнат да обикалят през Гърция и през. . .

По-добре да заобиколи Швейцария и. . . това е начинът, да.

Тоест търси се баланс как България по икономически път да стимулира хората да се качват, превозвачите да качват тировете си от Свиленград до Калотина.

Търси се, и това трябва да стане задължително, за да разтоварим пътищата. Вижте какво става.

А на Русе кога ще сте готови с терминал? Нали това беше третият. . .

В момента. . . да, това е третият, но в момента не се работи активно по тази. . .  тъй като самата инфраструктура в момента не позволява минаването директно през четвъртата линия, така наречена, в момента не позволява подобна схема, подобен... тир, качен върху. . .

Защо, това са. . .

Габаритът на някои от тунелите не позволява преминаване. Трябва да се обикаля. . .

А, не може да минем планината.

Да, и оттам ще се оскъпи допълнително този превоз върху железници. За момента това не може да стане. . . След като инфраструктурата направи съответни ремонти, подобрят габаритите и условията, тогава може би ще. . .

Тоест Русе засега отпада.

Не отпада, засега не се работи.

Засега няма как да стане. А колко загуби БДЖ от затварянето на "Кремиковци"?

"Кремиковци" беше една четвърт от работата на товарните превози на БДЖ.

На които впрочем вие бяхте шеф преди да оглавите целите железници.

Точно така. Като свършена работа, 30 процента от работата... беше на "Кремиковци". Това ви го казвам, период 2006 и 2007 година. Действително крупен клиент. . .

С какво замествате?

Така или иначе в момента над 45 процента е спадът в товарните превози. Това, допълнителното над "Кремиковци", се дължи на икономическата криза. Знаете, цената на скрап падна, въобще строителство, всички тези масови товари в железниците, така или иначе в железниците се превозват масови товари. С какво заместваме? Първата ви дума беше съкращение или увеличения, да, съкращенията не са самоцел, те вече бяха факт, но увеличения. Увеличението на обема на товари, който очакваме, може да го постигнем единствено и само с едно адекватно пазарно поведение, тъй като вече БДЖ не е монополист. На пазара има и частни превозвачи. Мисля, че последните една-две години взехме много поуки от нашите конкуренти и това, което те правят - оптимални превози, ефективни, с много ниски разходи, това е и начинът, по който ние ще подходим, с ясни отношения към всеки клиент, ежедневно проучване на неговите необходимости. . .

Вие по-изгодни ли сте от камионите?

Значи, с автомобилите се получи проблем. . .

Ако трябва да си превозиш стоки. . .

. . . във въпросната криза, когато много автомобилни шофьори, които работиха в Западна Европа, се върнаха в България. Изключително и за тях беше труден този период. Беше, казвам, тъй като в момента има малко надежда, че нещата почват да се оправят. Изключително беше трудно и за тях да си намерят работа, от което паднаха цени. В момента по някои релации, в зависимост от транспортната схема, автомобилният транспорт е по-изгоден от БДЖ.

Тоест вие трябва сега да смените това, трябва да станете по-евтини?

Точно така, ние сме по-евтини, но, както казвам, в зависимост от транспортната схема. Когато един наш крупен клиент разполага с индустриален клон, в който може да се натовари, тогава да направи с влак. . . нали, до друга точка, където пак ще има такъв индустриален клон, там не може да се конкурираме с автомобилния транспорт.

Не може. . .

В смисъл, не, там. . .

Те не могат да се конкурират с вас, вие сте много по-изгодни. . .

Да, не могат, да. . .

Обаче за по-малки производители. . .

Един вагон от една точка до друга, това по никакъв начин не може да бъдем толкова ефективни като автомобилния транспорт...

Ами, това ще го сменяте ли, или сте зарязали тази битка, с камионите. Оставате малките клиенти на камионите.

Значи, при нас е въпрос на оцеляване. Така или иначе там, където се, това исках да кажа, ориентираха частниците, това е и нашата посока, където се ориентираме ние. Там, където има наши големи клиенти, основно те трябва да бъдат задоволени, за да стъпим на една здрава и стабилна основа. Останалото не можем да си го позволим в момента, тай като при намалелия обем на превозите вече стават изключително неефективни тези превози на единични вагонни пратки. Нашият шанс за подобрение е да намерим един солиден стратегически инвеститор в областта на товарните превози, който по някакъв начин да даде глътка въздух и да ни помогне да продължим. . .

Това значи приватизация или?

Не, в никакъв случай думата не е приватизация. . .

Какво значи инвеститор. . .

Инвеститор означава. . .

Какво да инвестира?

. . . партньор, който. . . може в това число и приватизация, но не пълна, частична или в зависимост от условията. Така или иначе. . .

Тоест или да направите договор, с който заедно да оперирате, или да му дадете малък дял само от пътнически превози - за това говорите?

Не, говорим само за товарни.

Да, само, извинявайте, грешка, само от товарни. Какво ще се прави за използването на фериботната линия Варна - Кавказ. Впрочем седмицата дава развитие по темата.

Точно така.

Досега всъщност с влак, ако идеш до Варна, после нямало как да се продължи, ако вярно разбирам, оттатък Черно море, защото не можело да се прехвърля на ферибота или не съм разбрал. Какъв е проблемът бил?

Значи, съществуваше фериботна връзка, съществува и до ден-днешен фериботна връзка с Украйна - Варна-Иличовск, към Одеса. Там работеха четири кораба - два български и два украински. Новооткритата фериботна линия е между България и Русия, Варна - порт Кавказ, който е в Русия. Проблемът на тази връзка беше порт Кавказ, който не беше регистриран и лицензиран за активни товари. Това обаче вече е факт и имаме твърд график, всяка седмица има кораб от Варна за Кавказ.

Активни товари - това са вина, които примерно България ще продава, ракии. . .

Това са, точно така. Точно това, което изнася - вина, хранителни продукти също, като консерви, такива работи...

Храни, акцизи. Тоест сега, благодарение на тази българо-руска комисия, която се беше събрала в София, се взима окончателно решението и се решава въпросът с лицензираните товари в порт Кавказ.

Да, благодарение на тази комисия и преди това още благодарение на руското правителство, макар със закъснение, те откриха този митнически пункт, който го нямаше. Преди това беше трудна обработката на товарите в това отношение.

Тоест заради това и БДЖ не е било ползвано до Варна, вътре, на българска територия. . .

Това беше една от причините, другата причина беше неритмичността, това, че не беше твърд графикът. Успяхме да убедим оператора, че трябва да има твърд график за товарите, те вече са факт. Другото, което е, февруари-март ще стартира още един кораб, тогава вече със сигурност графикът ще може да се поддържа.

От неделя влиза в сила новият график за движение на влаковете през следващата година, става дума за пътническите превози.

Точно така, да. Става въпрос за графика във всички области, и в пътническия, но основно касае пътнически превози.

Там какво се променя? Повече, по-малко линии. Повече, по-малко влакове по една линия, какъв е принципът, който сте приели?

Всяка година в цяла Европа се прави нов график, който влиза в началото на декември в сила, важи една година. Винаги целта е да се оптимизира графикът, в смисъл да се намалят времепътувания, да се оптимизират връзките между отделните влакове и тази година може да се приеме точно това - че след всички ремонти, които се правят по републиканската инфраструктура, на много места отпадат ограничения на скоростта и позволяват повишаване на скоростта. Има в този смисъл оптимизация на. . .

Дайте пример къде, някъде по-забележимо, ще стане по-бързо да стигнеш, откъде до къде, например?

Сега, аз лично съм завел само за влак София-Бургас, примерно, който е намалил времепътуването си с 10 минути. . .

Десет минути. . .

Но тук допълнително, освен всичко това, има. . . да, 6 часа и 20 минути е времепътуването. Това, което е по-добро, е връзките между отделните влакове, да могат пътниците, нали. . .

Да чакаш по-малко на гарата?

Точно така и да имат удобни връзки с други влакове в други направления.

Това е рискът, обаче като закъсняваш. . .

Точно така, не трябва да има никакви проблеми със закъсненията.

Т.е. това означава, че вие поемате по-смели гаранции, че няма да закъсняват влаковете за догодина, за да можеш да си хващаш връзките, ако правиш по-малко престоя.

Категорично това е бил винаги наш ангажимент. Ние, в случай, че по наша вина не се осъществи някоя връзка и не се представи в пълен размер услугата, компенсираме пътниците си. Но, за закъснения до момента не сме ги компенсирали, тъй като услугата е предоставена в пълен размер. Моля да ни извинят всички пътници за това нещо, но така или иначе услугата е била предоставена в пълен размер и затова не сме ги компенсирали.

Но сега вече. . .

Но сега имаме вече регламент, който ще ни накара да прилагаме подобни мерки и ние сме принудени да оптимизираме точно този процес. Всичко трябва да бъде наред, графикът трябва да се изпълнява поне на 95 процента.

Каква ще е компенсацията за закъснение? Вие направо ставате западна железница?

Това е, в зависимост от неизпълнение на услугата, такава ще бъде и компенсацията. В момента не мога да ви дам. . .

В зависимост от брой минути закъснение, ще могат да претендират пътниците за пари, това казвате?

. . .конкретен пример. Да, това няма да се случи още от новия график, но това е директива, която ние търсим възможен вариант, който да прилагаме. Сами разбирате обаче, че в рамките на един час закъснение за времепътуване 8 часа, не сме Япония, услугата ще бъде извършена сто процента.

Но при по-големи закъснения ще носите отговорност?

При по-големи закъснения вече пътниците трябва да имат. . .

И това от кога очаквате, че ще сте готови с приложението в България? Какъв срок си давате?

Искрено се надявам максимално бързо да стане това нещо, тъй като така или иначе трябва да бъдем. . .

В рамките на следващата година?

. . .да, трябва да бъдем контролирани от обществеността и да изпълняваме услугата както трябва.

Четох, че се готвите да позволите с есемеси да си купуваш билет?

Да.

Това от кога ще заработи?

Не мога в момента да ви кажа, но тъй като това е малко по-сложен въпрос, но знаете, че имаме напредък вече с преносими устройства - издават билети с компютри във влаковете. По отношение на издаване с есемеси, има някои затруднения, които допълнително. . .

А по интернет можеш ли в момента да си купиш билет?

Не, за съжаление.

А кога ще можеш?

Можеш по интернет да видиш кой влак къде е, цена на билета - такава информация, но да си издадеш билет, в смисъл да си го платиш по интернет, не може.

Четох ваши интервюта, вие сте и млад човек, че това е цел на вашия мандат като изпълнителен директор.

Точно така. Така беше, да.

Казвате, че докато вие управлявате БДЖ, това ще стане - да можеш. . . Защото несериозно е да можеш да си купиш за испански влак оттук билет по интернет, а да не можеш да си купиш за влака за Исперих, например. Няма логика. Вие, какъв е планът там, за колко време мислите да го направите?

Може да се направи резервация, но самата покупка и плащане, това е програма. Този билет трябва да се получи така или иначе като бланка, няма как да се покаже в момента. Пътникът, есемесът, който е получил, това не е направено. Значи това е. ..

Или разпечатка от интернет?

Просто процедура, която. . . смятам, че вече сме узрели да направим нещо подобно, но има някои спънки от процедурен характер, така да го нарека, в смисъл. . .

Там какъв времеви хоризонт слагате това да се случи в България, какво е реалистично?

Реалистично, смятам също, че средата на тази година още може да го направим това.

Тази, имате предвид идващата, 2010 г.? Много смели...

2010...

Влак, билет за влак по интернет в средата на 2010 г., казва новият изпълнителен директор на БДЖ.

Точно така, да.

А да можеш да следиш къде ти е влакът, в смисъл трябва да ходиш да посрещаш някой и да влезеш в сайта на БДЖ и да видиш, че той закъснява.

Не, това вече предполага някаква информационна система, която в момента не може да се реализира.

Това трябва повече време.

Също е в приоритетите ни и сме го заложили, но въпрос на процедура, финансиране, неща, с които в момента не мога да се ангажирам.

Като новина от тая седмица четох, че въвеждате предварителна продажба на билети и резервации за седящи места във всички ускорени бързи и бързи влакове за Коледа и Нова година.

Точно така.

Това сега се въвежда, така ли?

Не, това го има постоянно. . .

Това го има.

. . .но малко се увеличава периодът, тъй като преди Коледа и Нова година пътникопотокът се увеличава значително. . .

А, т.е. досега е можело примерно колко - три, пет дена, по-скоро. . .

Да, вече повечето от спалните места са ангажирани и повечето от спалните влакове са пълни. . .

А сега вече може. . .

. . . но тук става въпрос за седящи и малко по-рано се правят резервации, защото в последния момент ще бъде голямо струпване и не е гарантирано, че ще има места.

Т.е. още отсега можеш да влезеш в интернет и да си резервираш седящо място за Коледа?

Това е идеята...

Колко хора чакате, по Коледа и Нова година пълни ли ще са влаковете?

Определено ще са пълни, да. Интересът е голям. . .

Нови влакове ще пуснете ли?

Нови влакове не, но ще има допълнително включени вагони в състава на влаковете, за да се поеме по-голямият пътникопоток.

Т.е. хората да не търсят нови часове, няма да има такива извънредни влакове, ще бъдат по-дълги влаковете, казвате, за Коледа?

... точно така, с по-голям капацитет. Това е, което можем да направим. Извънредни влакове, което казвате, за момента няма.

Не се налага.

Да, просто няма и достатъчно състав, който да организираме, да пуснем допълнително влакове. Всички вагони, които са в експлоатация годни, ще бъдат включени, за се поеме пътникопотокът.

Топло ще е, защото се очакват снегове по Коледа и Нова година. . . В миналото ли останаха тия, беше голям дебат - топли ли са влаковете, не са ли топли. Това вече не стои пред БДЖ?

Значи, това не е дебат, това е малко субективен фактор. Знаете, или е много топло, или е много студено, но това... винаги има някакво недоволство в това отношение.

Нямате проблеми. Тоя проблем вече е в миналото на БДЖ?

Аз смятам, че по-голямата част от влаковете действително предлагат комфорт и добри условия за пътуване, но по някакъв начин в медиите излизат точно тези негативни информации, как някъде отоплението не е работило, или подобни случки.

Туристически влак да мислите, който да е като, като. . . в много държави има пак, нали, с тази Швейцария, атракционен влак, където да обикаля определени обекти, един мъничък "Ориент експрес" през България?

Мислим, а това се случва, знаете, има атракционни влакове много често, в това число и с парни локомотиви, основно чужденци, разбира се, ползват тази услуга. Един изключително търсен вагон от нашите за тези атракционни пътувания е един вагон-ресторант, който обаче се нуждае от ремонт в момента и търсим средства някой да инвестира в ремонта му.

Къде се движите като няма постоянен атракционен влак? 

Значи, тук се движи на територията на страната.

Няма постоянен атракционен влак?

Да, това е. . .

Това, знаеш, че всяка неделя ще пътува влак. . .

Клиентът си избира маршрут за движение, в това число имаме и композиция, която движи по теснолинейката Септември - Добринище, парен локомотив. 

А за постоянен мислите ли? А мислите ли за постоянен обиколен влак из България, който българите да могат да използват?

Това не, това не, това не можем.

Засега не.

Значи, трябва да има. . . да, прави се калкулация на разходите по заявка на клиента.




Гласувай:
1
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: reporter
Категория: Новини
Прочетен: 11134136
Постинги: 10473
Коментари: 5012
Гласове: 36722
Календар
«  Юни, 2021  
ПВСЧПСН
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930