Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
23.12.2009 19:11 - Ройтерс за туршията и лютеницата
Автор: reporter Категория: Новини   
Прочетен: 563 Коментари: 1 Гласове:
2



Зъзненето до радиатора, варенето на лютеница, правенето на кисело зеле и производството на домашна кървавица отдавна са престанали да ни правят впечатление.

Те са част от всекидневието както на хората от селските райони, така и на жителите на големите градове, които всеки септември понасят от пазара пълни със зеленчуци торби, за да ги превърнат във вкусна туршия.

За Ройтерс обаче това си е новина.

Световната информационна агенция днес разказва за зимното битие на българина, пречупено през историята на бай Сандо и съпругата му Лиляна от троянското село Орешак.

"Независимо от стандарта на живот и социалния статус надали има българско семейство, което да не затваря поне буркан с домашна туршия...

В седеммилионната балканска държава, където храната заема около 40% от месечните разходи на едно семейство, през миналата година са произведени 208 млн. буркана с консерви, или средно по 100 на домакинство", пише Ройтерс, като цитира статистика на агенция "Медиана".

Консервирането е вековна традиция и необходимост едновременно. То е помогнало на хората в Източна Европа да оцелеят през десетилетията на комунистическия режим, в годините на прехода и хиперинфлацията в средата на 90-те години.

В България, където средната заплата е 300 евро, а средната пенсия 80 евро (най-ниската в ЕС), затварянето на буркани е начин на живот.

Щом храниш две прасета, имаш бидон с кисело зеле, направил си компоти, ракия и вино, няма начин да не оцелееш, твърди 52-годишният Георги Георгиев, който си изкарва прехраната като продавач на един от големите софийски пазари.

Ройтерс разказва за уникалното българско изобретение чушкопек, "масово използвано на балконите на апартаментите", както за и варенето на компоти пред блоковете.

Статистиката обаче показва, че консумацията на домашно приготвени консерви е намаляла на половина през последните 10 години. През 1998 г. тя е била 39%, а през 2008 г. - 15%.

Но дори и хората, които не затварят плодове и зеленчуци в буркани, купуват от магазина или пък си ги набавят от роднини на село. Причините са няколко.

На първо място, българите трудно променят навиците си. На второ, консервите са вкусни и облекчават домакинството през студените зимни дни, когато отскачането до магазина може да е истинско приключение. На трето, зимнината е свързана с усещането за домашен уют и вкуса на мамините или бабините манджи. /Вести



Тагове:   Ройтерс,


Гласувай:
2
0



1. bowman - Ройтерс ...
24.12.2009 06:13
Забавно е как може да се нагънат, пречупят и изваят полуистини за да се погъделичка интереса на тамошния вярващ читател. Ако не си гледаш сам продуктите е по евтино да си купиш туршията от магазина от много, много години вече , но пък какво има интересно в това нали ; )
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: reporter
Категория: Новини
Прочетен: 11129254
Постинги: 10473
Коментари: 5012
Гласове: 36719
Календар
«  Юни, 2021  
ПВСЧПСН
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930