Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
18.03.2011 11:37 - Ще поевтинеят ли реално горивата?*
Автор: reporter Категория: Новини   
Прочетен: 1152 Коментари: 0 Гласове:
2



Дискусията за възможностите за намаляване на цените на горивата се оказа напълно безплодна, въпреки многолюдните форуми, полуобещанията и пуснатите в публичното пространство неизпълними проектомерки.

Финансовият министър Симеон Дянков дори отскочи до Брюксел в четвъртък, за да чуе за пореден път предизвестения факт, че България не може по никакъв начин да намали акцизите върху горивата, чийто размер и плавно покачване са заложени в предприсъединителния договор на България с ЕС от 2004 г.

"Беше ни казано недвусмислено, че България, въобще никоя държава, не може да си помисля дори да намалява акциза под минимума, който вече ние сме постигнали за бензина, а за дизела вървим по стъпките, така че до 2013 г. да постигнем минимума за Европейския съюз. Така че разговорът (с еврокомисаря по данъчните въпроси Алгирдас Шемета – бел. ред.) беше твърде кратък. Просто да не си помисляме, това не е възможно. Никоя държава не може да го направи", обясни Дянков от Брюксел.

"При това положение варианти за намаляване на цените може да се търсят с евентуални промени в съдържанието на биокомпонента в горивата", каза Дянков.

Да махнем биокомпонентата, а как?

Това неопределено изказване има нужда от известни пояснения. Според Закона за възобновяемите и алтернативните енергийни източници и биогоривата търговците на горива са длъжни да предлагат дизел и бензин, смесен с биосъставка. От 1 март 2010 г. биокомпонентата в дизела трябва да е 2%, от 1 септември 2010 г. - минимум 3%, а от 1 март 2011 г. дизелът по бензиностанциите трябва да съдържа 4% биодизел, а бензинът – 2% биоетанол. Оставяме настрана фактът, че графиците не се спазват и горивото, което се предлага на бензиностанциите, най-вероятно си е обикновено, въпреки сериозните санкции, предвидени в закона за биогоривата. А ако все пак е спазено изискването и в предлаганото гориво има биокомпонента, то това никъде не се изписва.

Тези законови разпоредби обаче обезсмислят дискусията около първата мярка, обсъдена в сряда от членове на правителството, превозвачи, производители и търговци на горива, а именно - отпадане на биокомпонентата. Освен в разрез с българското законодателство, това противоречи и на европейските директиви.

От страницата на "Лукойл" става ясно, че обикновеният дизел към 17 март е на цена на едро 2.341 лв. за литър. Дизеловото гориво със съдържание на 4% биодизел е на цена 2.402 лв. за литър или с около 6 ст. по-скъпо. От ценоразписа става ясно още, че акцизът за обикновения дизел е 0.615 лв. за литър, а за дизел с биокомпонент – 0.596 лв. за литър, т.е. с около 2 ст. по-евтин.

По-ниският акциз за смесените горива е заложен в Закона за акцизите и данъчните складове. Бензин с биокомпонента въобще не се предлага.

От думите на Дянков от Брюксел стана ясно още, че Европа обмисля още по-голямо намаляване на данъците и акцизите за биогорива и смеси. В момента ЕК подготвя директива, която ще промени начина за изчисляване на ставката. Вместо на литър, както е в момента, акцизът ще се начислява върху отделяните от горивото вредни емисии и от неговата енергийност. Това означава, че дизелът ще поскъпне още повече, тъй като е високоенергиен и с високи равнища на въглероден диоксид при изгаряне.

Втората мярка от сряда за намаляване на цените на горивата е свързана с отпадане на акциза за биодизела в чист вид, който е 0.60 лв. за литър. Това обаче се третира като държавна помощ от ЕК и е допустимо само след нотификация.

Кой и кога ще каже има ли монопол на пазара за горива?

Третото предложение на бизнеса към правителството е изравняване на задълженията на държавата, от една страна, и на производителите и търговците на горива, от друга, за поддържане на задължителни запаси от горива. Това означава наливането на милиони от държавната хазна в джоба на производителите т.е. на "Лукойл Нефтохим", който поддържа най-големия резерв и в момента продава на Държавния резерв.

Дянков обясни още, че държавата няма възможност да се намеси при образуването на цените на производител, но икономическото министерство е изискало "подробен анализ по какъв начин се формират цените". В сряда икономическият министър Трайчо Трайков заяви, че е озадачен от високата производствена цена на горивата у нас от една страна и от липсата на внос, който да компенсира завишените печалби от друга. "Това или не се случва и тогава има подозрение за някакво споразумение на пазара, или трябва да улесним вноса за тези, които искат да снижат цената. Чакам мнението на КЗК за пазара и анализ от "Лукойл" за цената", заяви Трайков.

Според транспортния министър Александър Цветков анализът на антимонополния орган на пазара на горива ще е готов до седмица.

Това обаче все не е разследване за картел или монополно положение, а просто един секторен анализ.

*Заглавието е променено!




Гласувай:
2


Вълнообразно


Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: reporter
Категория: Новини
Прочетен: 13601130
Постинги: 10474
Коментари: 5012
Гласове: 37090
Календар
«  Декември, 2024  
ПВСЧПСН
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031