2. Евгений Тодоров
3. Иван Бедров
4. Иво Инджев
5. Калин Манолов
6. Мартин Заимов
7. Николай Караиванов
8. Николай Младенов
9. Пламен Асенов
10. BLITZ
11. BPOST
12. FROGNEWS
13. R.E.D.
14. СВЕЖО
15. Ян Бибиян
16. ОРИНАВИ
17. Стефан Бонев
18. Петя Ставрева
19. Александър Секулов
20. Оринави
21. Веско Петров
22. Сантов
23. Силви Стефанов
24. Христо Гагов
25. Пламен Славов
26. Bulgaria_news
27. Елена Емануилова
28. Mese4inkata
29. Първа блогерска среща - 24.07.2009
30. Георги Цанков
Дискусията за възможностите за намаляване на цените на горивата се оказа напълно безплодна, въпреки многолюдните форуми, полуобещанията и пуснатите в публичното пространство неизпълними проектомерки.
Финансовият министър Симеон Дянков дори отскочи до Брюксел в четвъртък, за да чуе за пореден път предизвестения факт, че България не може по никакъв начин да намали акцизите върху горивата, чийто размер и плавно покачване са заложени в предприсъединителния договор на България с ЕС от 2004 г.
"Беше ни казано недвусмислено, че България, въобще никоя държава, не може да си помисля дори да намалява акциза под минимума, който вече ние сме постигнали за бензина, а за дизела вървим по стъпките, така че до 2013 г. да постигнем минимума за Европейския съюз. Така че разговорът (с еврокомисаря по данъчните въпроси Алгирдас Шемета – бел. ред.) беше твърде кратък. Просто да не си помисляме, това не е възможно. Никоя държава не може да го направи", обясни Дянков от Брюксел.
"При това положение варианти за намаляване на цените може да се търсят с евентуални промени в съдържанието на биокомпонента в горивата", каза Дянков.
Да махнем биокомпонентата, а как?
Това неопределено изказване има нужда от известни пояснения. Според Закона за възобновяемите и алтернативните енергийни източници и биогоривата търговците на горива са длъжни да предлагат дизел и бензин, смесен с биосъставка. От 1 март 2010 г. биокомпонентата в дизела трябва да е 2%, от 1 септември 2010 г. - минимум 3%, а от 1 март 2011 г. дизелът по бензиностанциите трябва да съдържа 4% биодизел, а бензинът – 2% биоетанол. Оставяме настрана фактът, че графиците не се спазват и горивото, което се предлага на бензиностанциите, най-вероятно си е обикновено, въпреки сериозните санкции, предвидени в закона за биогоривата. А ако все пак е спазено изискването и в предлаганото гориво има биокомпонента, то това никъде не се изписва.
Тези законови разпоредби обаче обезсмислят дискусията около първата мярка, обсъдена в сряда от членове на правителството, превозвачи, производители и търговци на горива, а именно - отпадане на биокомпонентата. Освен в разрез с българското законодателство, това противоречи и на европейските директиви.
От страницата на "Лукойл" става ясно, че обикновеният дизел към 17 март е на цена на едро 2.341 лв. за литър. Дизеловото гориво със съдържание на 4% биодизел е на цена 2.402 лв. за литър или с около 6 ст. по-скъпо. От ценоразписа става ясно още, че акцизът за обикновения дизел е 0.615 лв. за литър, а за дизел с биокомпонент – 0.596 лв. за литър, т.е. с около 2 ст. по-евтин.
По-ниският акциз за смесените горива е заложен в Закона за акцизите и данъчните складове. Бензин с биокомпонента въобще не се предлага.
От думите на Дянков от Брюксел стана ясно още, че Европа обмисля още по-голямо намаляване на данъците и акцизите за биогорива и смеси. В момента ЕК подготвя директива, която ще промени начина за изчисляване на ставката. Вместо на литър, както е в момента, акцизът ще се начислява върху отделяните от горивото вредни емисии и от неговата енергийност. Това означава, че дизелът ще поскъпне още повече, тъй като е високоенергиен и с високи равнища на въглероден диоксид при изгаряне.
Втората мярка от сряда за намаляване на цените на горивата е свързана с отпадане на акциза за биодизела в чист вид, който е 0.60 лв. за литър. Това обаче се третира като държавна помощ от ЕК и е допустимо само след нотификация.
Кой и кога ще каже има ли монопол на пазара за горива?
Третото предложение на бизнеса към правителството е изравняване на задълженията на държавата, от една страна, и на производителите и търговците на горива, от друга, за поддържане на задължителни запаси от горива. Това означава наливането на милиони от държавната хазна в джоба на производителите т.е. на "Лукойл Нефтохим", който поддържа най-големия резерв и в момента продава на Държавния резерв.
Дянков обясни още, че държавата няма възможност да се намеси при образуването на цените на производител, но икономическото министерство е изискало "подробен анализ по какъв начин се формират цените". В сряда икономическият министър Трайчо Трайков заяви, че е озадачен от високата производствена цена на горивата у нас от една страна и от липсата на внос, който да компенсира завишените печалби от друга. "Това или не се случва и тогава има подозрение за някакво споразумение на пазара, или трябва да улесним вноса за тези, които искат да снижат цената. Чакам мнението на КЗК за пазара и анализ от "Лукойл" за цената", заяви Трайков.
Според транспортния министър Александър Цветков анализът на антимонополния орган на пазара на горива ще е готов до седмица.
Това обаче все не е разследване за картел или монополно положение, а просто един секторен анализ.
*Заглавието е променено!
Трайчо Трайков: Високите разходи на ”Лук...
Двадасет въпроса с отговор „НЕ” за желез...