Блогрол
1. Александър Божков
2. Евгений Тодоров
3. Иван Бедров
4. Иво Инджев
5. Калин Манолов
6. Мартин Заимов
7. Николай Караиванов
8. Николай Младенов
9. Пламен Асенов
10. BLITZ
11. BPOST
12. FROGNEWS
13. R.E.D.
14. СВЕЖО
15. Ян Бибиян
16. ОРИНАВИ
17. Стефан Бонев
18. Петя Ставрева
19. Александър Секулов
20. Оринави
21. Веско Петров
22. Сантов
23. Силви Стефанов
24. Христо Гагов
25. Пламен Славов
26. Bulgaria_news
27. Елена Емануилова
28. Mese4inkata
29. Първа блогерска среща - 24.07.2009
30. Георги Цанков
2. Евгений Тодоров
3. Иван Бедров
4. Иво Инджев
5. Калин Манолов
6. Мартин Заимов
7. Николай Караиванов
8. Николай Младенов
9. Пламен Асенов
10. BLITZ
11. BPOST
12. FROGNEWS
13. R.E.D.
14. СВЕЖО
15. Ян Бибиян
16. ОРИНАВИ
17. Стефан Бонев
18. Петя Ставрева
19. Александър Секулов
20. Оринави
21. Веско Петров
22. Сантов
23. Силви Стефанов
24. Христо Гагов
25. Пламен Славов
26. Bulgaria_news
27. Елена Емануилова
28. Mese4inkata
29. Първа блогерска среща - 24.07.2009
30. Георги Цанков
Постинг
30.10.2008 23:15 -
През 2013 г. 5% ще участват в процеса на учене през целия живот
През 2013 г. 5% от хората над 25 г. трябва да участват в процеса на учене през целия живот. Това е една от специфичните цели на одобрената днес от правителството Национална стратегия за учене през целия живот. Сега това правят едва 1,3% от населението в България, което е повече от 7 пъти по-малко, отколкото в страните от ЕС – 9,7 на сто. Друга цел е делът на рано напусналите образователната система да намалее от 16,6% през 2007 г. на 12%, а завършилите средно образование до 24-тата си година да станат 85% при 83% сега.
Ученето през целия живот е процес на непрекъснато, преднамерено придобиване на знания и умения. То предполага възможности за учене на всяка възраст и в разнообразен контекст – не само чрез традиционните форми в институциите за образование и обучение, но и на работното място, вкъщи или през свободното време. Основната цел на одобрената стратегия е да се създадат условия на всеки гражданин да развива личностните си и професионалните си знания, умения и способности за подобряване на собственото му благосъстояние и на конкурентоспособността на националната икономика.
Документът е разработен в изпълнение целите на Лисабонската стратегия на Европейския съюз. Той дава препоръки за действията, които трябва да се предприемат във връзка с подготовката на българските граждани за активно участие в една нова, глобална икономика, изградена на основата на знанието.
Насоките за развитие на средното образование – предучилищно и училищно, когато се придобиват основните умения и компетентности, предвиждат: насърчаване на извънкласните, извънучилищните и на други алтернативни учебни дейности като възможности за увеличаване на привлекателността на училищата; развитие на заложените в училищното образование ключови компетентности като ИКТ, чужди езици, предприемачество, умения за учене не само във формалното (училищно) образование, но и в неформалното (извънкласни инициативи) и самостоятелното учене (самообразование); засилване на обмена на информация като добра практика в училищата посредством активно участие в националния образователен портал, осигуряване на високоскоростен интернет във всяко училище, разработване на електронни учебни курсове, мултимедийно обучение; разширяване на интегрираното чуждоезиково обучение и др.
Висшите училища осигуряват качеството на образованието и научните изследвания, създават условия за преход между образователните степени, мобилност на студентите и академичния състав и признаване на предишно учене. Предвижда се включване на проблематиката за ученето през целия живот в Стратегия за развитие на висшето образование и в Закона за висше образование; разработване на национална квалификационна рамка за висше образование, хармонизирана с Европейската квалификационна рамка за учене през целия живот; приемане на нов класификатор на областите на висше образование и професионалните направления и методическо ръководство на неговото прилагане; осигуряване и поддържане на качеството и обучението и на академичния състав при спазване на установени процедури за следакредитационно наблюдение и контрол.
Третата специфична група са т. нар. „възрастни”, като под „възрастен” се разбира всеки гражданин над 16 г. В стратегията, макар и насочена към всички, се обособяват отделни целеви групи – заетите лица, безработните, младежите над 16 г. без завършено средно образование и без придобита специалност, хората в напреднала възраст, както и групите в риск: социално слаби, живеещи в географска и социална изолация, със специални потребности, лишени от свобода, неграмотни, зависими от алкохол и наркотични вещества.
За повишаване участието в учене през целия живот на възрастните ще се предприемат действия за установяване на потребностите им от обучение и разработване на стратегии за посрещане на тези потребности; идентифициране на специфичните групи с ниска степен на образование и без квалификация с цел включването им в различни форми на учене, осигуряване на алтернативни образователни програми за рано напусналите училище; подобряване на институционалната рамка за учене през целия живот чрез разширяване на възможностите за учене в клубове, библиотеки, читалища, младежки информационно-консултантски центрове, регионални и местни центрове на общността; разработване на програми и проекти, съобразени със специфичните нужди за обучение на хората с увреждания; на програми за придобиване на ключови компетентности, необходими за увеличаване на пригодността за заетост и конкурентността на пазара на труда и др.
За изпълнението на Националната стратегия ще се приемат планове за действие.
Документът е разработен в изпълнение целите на Лисабонската стратегия на Европейския съюз. Той дава препоръки за действията, които трябва да се предприемат във връзка с подготовката на българските граждани за активно участие в една нова, глобална икономика, изградена на основата на знанието.
Насоките за развитие на средното образование – предучилищно и училищно, когато се придобиват основните умения и компетентности, предвиждат: насърчаване на извънкласните, извънучилищните и на други алтернативни учебни дейности като възможности за увеличаване на привлекателността на училищата; развитие на заложените в училищното образование ключови компетентности като ИКТ, чужди езици, предприемачество, умения за учене не само във формалното (училищно) образование, но и в неформалното (извънкласни инициативи) и самостоятелното учене (самообразование); засилване на обмена на информация като добра практика в училищата посредством активно участие в националния образователен портал, осигуряване на високоскоростен интернет във всяко училище, разработване на електронни учебни курсове, мултимедийно обучение; разширяване на интегрираното чуждоезиково обучение и др.
Висшите училища осигуряват качеството на образованието и научните изследвания, създават условия за преход между образователните степени, мобилност на студентите и академичния състав и признаване на предишно учене. Предвижда се включване на проблематиката за ученето през целия живот в Стратегия за развитие на висшето образование и в Закона за висше образование; разработване на национална квалификационна рамка за висше образование, хармонизирана с Европейската квалификационна рамка за учене през целия живот; приемане на нов класификатор на областите на висше образование и професионалните направления и методическо ръководство на неговото прилагане; осигуряване и поддържане на качеството и обучението и на академичния състав при спазване на установени процедури за следакредитационно наблюдение и контрол.
Третата специфична група са т. нар. „възрастни”, като под „възрастен” се разбира всеки гражданин над 16 г. В стратегията, макар и насочена към всички, се обособяват отделни целеви групи – заетите лица, безработните, младежите над 16 г. без завършено средно образование и без придобита специалност, хората в напреднала възраст, както и групите в риск: социално слаби, живеещи в географска и социална изолация, със специални потребности, лишени от свобода, неграмотни, зависими от алкохол и наркотични вещества.
За повишаване участието в учене през целия живот на възрастните ще се предприемат действия за установяване на потребностите им от обучение и разработване на стратегии за посрещане на тези потребности; идентифициране на специфичните групи с ниска степен на образование и без квалификация с цел включването им в различни форми на учене, осигуряване на алтернативни образователни програми за рано напусналите училище; подобряване на институционалната рамка за учене през целия живот чрез разширяване на възможностите за учене в клубове, библиотеки, читалища, младежки информационно-консултантски центрове, регионални и местни центрове на общността; разработване на програми и проекти, съобразени със специфичните нужди за обучение на хората с увреждания; на програми за придобиване на ключови компетентности, необходими за увеличаване на пригодността за заетост и конкурентността на пазара на труда и др.
За изпълнението на Националната стратегия ще се приемат планове за действие.
Следващ постинг
Предишен постинг
Няма коментари