2. Евгений Тодоров
3. Иван Бедров
4. Иво Инджев
5. Калин Манолов
6. Мартин Заимов
7. Николай Караиванов
8. Николай Младенов
9. Пламен Асенов
10. BLITZ
11. BPOST
12. FROGNEWS
13. R.E.D.
14. СВЕЖО
15. Ян Бибиян
16. ОРИНАВИ
17. Стефан Бонев
18. Петя Ставрева
19. Александър Секулов
20. Оринави
21. Веско Петров
22. Сантов
23. Силви Стефанов
24. Христо Гагов
25. Пламен Славов
26. Bulgaria_news
27. Елена Емануилова
28. Mese4inkata
29. Първа блогерска среща - 24.07.2009
30. Георги Цанков
В навечерието на предизборната кампания на пръв поглед изглежда, че партиите полагат все повече усилия, за да присъстват активно в Интернет пространството. Повечето партии обновиха сайтовете си, но този “ъпгрейд” не подобри качеството им. Въпреки, че са с по- добра визия, голяма част от тях продължават да са нефункционални и приличат на лъскава опаковка лишена от съдържание.
Смисълът от това да поддържаш партиен сайт не се изразява в това да пишеш похвални слова за партийния лидер, а да даваш информация, която да бъде полезна и лесна за намиране.
Похвалните слова са запазена марка за партийния печат, но за съжаление са основен похват в начина на поддържане на българските партийни сайтове. Например, ако случайно отворите сайтът на една от двете най-големи партии ГЕРБ или БСП ще се натъкнете на това:
“Цветан Цветанов: Равнопоставеността на жените е изключително важна за цялостната политика на ГЕРБ”, заглавие на тъпо събитие, което няма никакъв смисъл.
Веднага отиваме на BSP.BG и ще видите изявления от рода на: “Сергей Станишев: Всички българи, които живеят по света имат принос за запазването на националната и културната ни идентичност”.
Медийните отдели на партийните организации би трябвало да са наясно, че подобни неща не само не се четат, но и не интересуват никого.
Показването на добро съдържание е изключително труден процес, отнемащ много време и ресурс. Важно е не само качеството, но и как е подредено то.
Програмите на партиите например, много често са качени в самите сайтове с технологията “copy -paste”, от съответния хартиен вариант, което е абсолютно неприемливо, имайки предвид възможностите на новите технологии.
Например, по време на изборната кампания в САЩ, всеки приоритет в сайта на спечелилия в последствие кандидат Барак Обама бе изнесен достъпно и разбираемо в подходяща разчупена текстова платформа. За всички онези, които ги мързи или не могат да четат имаше и съответно видео, професионално и качествено заснето.
Един модерен партиен сайт трябва да бъде не само официоз, но и основно място за дебат и контакт между членовете на съответната партия. Интернет дава уникалният шанс участието в политическия процес да бъде максимално разширено, а естественият начин партийните членове да бъдат ангажирани е сайтът.
Модерният политически Интернет маркетинг се състои в това, не субектите (партиите)да разпространяват информация, а да накарат членовете и симпатизантите си да създават съдържание – чрез социалните мрежи и блоговете. Функцията на сайта е това съдържание да бъде адекватно абсорбирано.
Какво обаче има в българските партийни сайтове?
Сайтът на БСП, като визия, може би е най-качествен. Впечатление правят хубавите снимки, които като цяло са концептуални и допринасят достатъчно за съответното внушение. Това на пръв поглед изглежда добре до момента, в който решите да четете.
Акцентите (заглавията) са изведени лошо и са незавършени, като липсващата част е заместена от многоточие. Така съответната фраза губи смисъл, а при липса на такъв загубата на интерес от страна на претенциозния читател в Интернет е въпрос на време.
Друго много сериозна слабост на сайта на БСП е липсата на бърз достъп до програмата на партията, като чрез най-различни анкети се натрапва обидно постният откъм конкретика рефрен “Имаме план”.
Сайтът на ГЕРБ също не прави изключение от този на БСП. В него обаче информацията е още по лошо подредена, а снимките направени от любителски фотоапарат.
Програмата на партията на пръв поглед е ясно изнесена, но като текстов документ, без да е извършено необходимото разделяне на акценти в съответни подходящи линкове, придружени с адекватни илюстрации.
За да може по добре да бъде сравнено вижте например как изглежда програмата на Фронт насионал и как тази на ГЕРБ.
Много лошо впечатление прави и начина на писане на новините на сайта на ГЕРБ. Заглавията на някои от тях приличат на Кинопреглед от средата на 70-те. Ето нагледен пример: “Цветан Цветанов и ръководството на структурата на ПП ГЕРБ в район Изгрев ще заведат членовете на партията на мюзикъл”.
От ГЕРБ веднага отиваме на чисто новият сайт на ДСБ. Визията му е подобрена, има повече видео, но това не го е направило по-функционален. Рубриките му са почти същите и лошото е, че самите те не те препращат към съответния текст, а към други линкове, което е безкрайно отегчително.
Много лошо е и решението с рубриката “ДСБ в парламента”, където вместо да видим систематизирана дейността на най-продуктивната опозиционна партия в парламента, виждаме изредени имената и биографиите на нейните членове, нещо, което може да се намери навсякъде.
Сайтът на СДС създаден от предишния председател на партията Пламен Юруков е най-лошият сайт в българското Интернет пространство. Нелогичен, зле организиран, с дребен и неприятен шрифт, той създава впечатлението, че от СДС имат сайт само защото всички останали имат.
Видеото, което е изнесено като акцент е с обидно лошо качество и е по-добре изобщо да го няма. Самите файлове са необработени и често се пуска съответната пресконференция, а не отделено най-важното от нея.
Сайтът е толкова “запуснат”, че например ако отворите състава на Националния съвет ще видите, че в него все още присъстват изхвърлените бивши главен секретар Пламен Радонов и председател Пламен Юруков или напусналият по собствено желание кмет на Кюстендил Петър Паунов.
Твърдението, че Интернет пространството дава възможност за бърз качествен и дълготраен контакт с големи групи хора отдавна се е превърнало в клише, но въпреки това голяма част от българските политици не могат да вникнат в неговият смисъл.
Лошите партийни сайтове показват неразбиране на начина, по който се осъществява комуникацията в Интернет. Потребителите не искат да се сещат за тях само по време на избори, а да участват в изработването на политическият продукт. Въпросът е обаче дали политиците искат такива избиратели и симпатизанти.
http://www.bpost.bg/story-read-19780.php