2. Евгений Тодоров
3. Иван Бедров
4. Иво Инджев
5. Калин Манолов
6. Мартин Заимов
7. Николай Караиванов
8. Николай Младенов
9. Пламен Асенов
10. BLITZ
11. BPOST
12. FROGNEWS
13. R.E.D.
14. СВЕЖО
15. Ян Бибиян
16. ОРИНАВИ
17. Стефан Бонев
18. Петя Ставрева
19. Александър Секулов
20. Оринави
21. Веско Петров
22. Сантов
23. Силви Стефанов
24. Христо Гагов
25. Пламен Славов
26. Bulgaria_news
27. Елена Емануилова
28. Mese4inkata
29. Първа блогерска среща - 24.07.2009
30. Георги Цанков
Прочетен: 693 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 25.09.2009 22:55
Строителството на тунела под Шипка може да започне през 2014 г. с пари от европейските фондове, вместо да се отдава на концесия, каквито планове имаше предишното правителството. Това заяви по време на парламентарния контрол в петък регионалният министър Росен Плевнелиев.
Тунелът, свързващ Южна със Северна България, ще бъде включен в Оперативна програма "Транспорт" (ОПТ) през програмния период 2014 – 2020 г. ЕК е дала принципното си съгласие да финансира проекта, заедно с т.нар. магистрала "Черно море", която свързва Бургас и Варна и ще влезе в програмата като Лот 6 на магистрала "Тракия".
В периода 2010 – 2011 г. пътната агенция ще актуализира идейния проект, през 2011 – 2012 г. ще бъде изработен техническият проект и така строителството на 3.2-километровия тунел ще може да започне още на 1 януари 2014 г., каза Плевнелиев.
Участъкът Габрово - Шипка е част от паневропейския коридор, но в момента той преминава през прохода "Шипка" с надморска височина от 1200 м, което е проблематично през зимата, посочи министърът.
Предварителните инвестиционни проучвания за тунела са от 1970 година и са актуализирани през 2001 година. Страната ни е поела ангажимент пред ЕС да изгради тази връзка, но процедурите са стартирани и са спирани през годините заради финансова невъзможност.
Миналата година се задвижи идеята за концесионирането на "Шипка" след като чешката фирма "Метростав" предложи да построи тунела за 4 години и да осигури заем от чешки търговски банки в размер на 200 млн. евро.
В последствие се оказа, че към концесията имат интерес и българските "Холдинг Пътища", "Геотехмин" и консорциумът "Трейс – Станилов". Услугите си предложиха и по една компания от САЩ, Франция, Хърватска, Германия и т.н.
Още по темата:
http://www.dnevnik.bg/pazari/companii/2009/07/16/756861_nad_30_kompanii_zaiaviha_interes_za_tunela_pod_shipka/
http://www.dnevnik.bg/bulgaria/2009/08/19/772172_vuvejda_se_vremenen_propuskatelen_rejim_prez_prohoda/