Блогрол
1. Александър Божков
2. Евгений Тодоров
3. Иван Бедров
4. Иво Инджев
5. Калин Манолов
6. Мартин Заимов
7. Николай Караиванов
8. Николай Младенов
9. Пламен Асенов
10. BLITZ
11. BPOST
12. FROGNEWS
13. R.E.D.
14. СВЕЖО
15. Ян Бибиян
16. ОРИНАВИ
17. Стефан Бонев
18. Петя Ставрева
19. Александър Секулов
20. Оринави
21. Веско Петров
22. Сантов
23. Силви Стефанов
24. Христо Гагов
25. Пламен Славов
26. Bulgaria_news
27. Елена Емануилова
28. Mese4inkata
29. Първа блогерска среща - 24.07.2009
30. Георги Цанков
2. Евгений Тодоров
3. Иван Бедров
4. Иво Инджев
5. Калин Манолов
6. Мартин Заимов
7. Николай Караиванов
8. Николай Младенов
9. Пламен Асенов
10. BLITZ
11. BPOST
12. FROGNEWS
13. R.E.D.
14. СВЕЖО
15. Ян Бибиян
16. ОРИНАВИ
17. Стефан Бонев
18. Петя Ставрева
19. Александър Секулов
20. Оринави
21. Веско Петров
22. Сантов
23. Силви Стефанов
24. Христо Гагов
25. Пламен Славов
26. Bulgaria_news
27. Елена Емануилова
28. Mese4inkata
29. Първа блогерска среща - 24.07.2009
30. Георги Цанков
Постинг
16.03.2010 14:21 -
Красимир Гергов: Рекламният пазар ще се свие с още 10%
"Нетният рекламен пазар през 2009 г. е бил 390 млн. лв., цената на рекламата в медиите е паднала с около 20-35%, цената на услугите на рекламните агенции е надолу с около 40%. А прогнозата за 2010 година е рекламният пазар да спадне с около 7-10%, но е възможно и да се запази на нивото от 2009 г."
Това беше лаконичното обобщение на изминалата рекламна година на Красимир Гергов, председател на Асоциацията на рекламните агенции (АРА), който по традиция откри 14-ия рекламен форум в НДК.
По-подробен анализ на случилото се на рекламния пазар през 2009 г. направи управителят на медийна агенция Piero 97 Иво Цеков. "Не можем да говорим за преразпределение на бюджетите в различните медии. Телевизията има лек спад, но запазва силните си позиции, като повече от 60% от инвестициите на рекламодателите се насочват към нея", коментира Цеков.
Той обясни, че цифрите, които цитира, се базират както на данните на агенцията за маркетингови изследвания TNS/TV Plan, така и на техни собствени проучвания за пазара.
Иво Цеков отчете, че козметичните и хранителни компании и производителите на напитки са увеличили рекламните си бюджети, за сметка на телекомуникациите и фармацевтиката, които бележат спад. Той отбеляза ръстът на инвестициите на Nestle, Fikosota Syntez и L’Oreal, които са успели да увеличат пазарните си дялове заради смелата си рекламна политика.
Според изпълнителния директор на Piero 97 една от тенденциите, маркирала пазара през изминалата година, е непрекъснатото провеждане на конкурси за избор на рекламна агенция, които са били използвани като инструмент за намаляване на цените на обслужване на самите рекламни агенции. "На европейско ниво картината е подобна", коментира Иво Цеков, но добави, че там бизнесът има механизми, чрез които да се справя с тези чувствителни въпроси. "Има отпаднали агенции от пазара, но нямаме точни данни за това", каза още Цеков и това изречение предизвика нервен смях в залата.
Управителят на агенция Piero 97 определи пазарното поведение на печатните медии в кризата като паника. Въпреки че намалението на бюджетите се е оказало по-голямо от предвижданото, вестниците и списанията са увеличили своите официални тарифи съответно с 5 и 10%. "Отчетеният спад в рекламата в преса в брутни стойности е 7%, но в нетни стойности той е около 38%", обясни Иво Цеков. По думите му липсата на прозрачност по отношение на тиражите в печатните медии, натискът на рекламодателите за директно договаряне с медиите, както и практиката на безплатни публикации под формата на бонуси и извънтарифните споразумение, ще влошат качеството на рекламата и ще доведат до срив на пазара, който ще отнеме повече време за възстановяване.
Иво Цеков обърна внимание, че и очакваният бум на рекламата в интернет всъщност не се е случил. Ако през 2008 г. онлайн рекламата е имала 76% ръст на брутните обеми спрямо 2007, то през 2009г. той е бил само 4% спрямо 2008. "В началото на миналата година прогнозите за интернет бяха увеличение между 20 и 40% в резултат на преливане на бюджети от други канали, но заложените цели не бяха изпълнени и направените инвестиции не се изплатиха", коментира той. По оценка на Piero 97 брутните инвестиции в интернет реклама през 2009 са били 33.4 млн.лева. Традиционно активните онлайн рекламодатели са свили бюджетите си с около 20%, но са се появили по-малки рекламодатели, които в известна степен са компенсирали спада.
Като тенденции в интернет рекламата, Иво Цеков отбеляза разширеното навлизане на козметични, фармацвтични и хранителни компании онлайн, както и че онлайн медиите не са се поддали на масовото обезценяване на рекламния продукт и не са намалили цените си.
Управителят на Piero 97 обясни, че все още е трудно да се направи прогноза за развитието на рекламния пазар през 2010 година, тъй като през януари и февруари все още се уточняват цени и бюджети, а и рекламодателите все още чакат приключването на финансовата година в края на март. "За да не звуча прекалено черногледо и мрачно, ще ви кажа, че през март определено се наблюдава съживяване на пазара, но дотук мога да спра да давам оценки", обобщи Иво Цеков, но призна, че секторът медии и реклама е на трето място сред най-зле ударените индустрии от рецесията след недвижимите имоти и автмобилните производители.
Това беше лаконичното обобщение на изминалата рекламна година на Красимир Гергов, председател на Асоциацията на рекламните агенции (АРА), който по традиция откри 14-ия рекламен форум в НДК.
По-подробен анализ на случилото се на рекламния пазар през 2009 г. направи управителят на медийна агенция Piero 97 Иво Цеков. "Не можем да говорим за преразпределение на бюджетите в различните медии. Телевизията има лек спад, но запазва силните си позиции, като повече от 60% от инвестициите на рекламодателите се насочват към нея", коментира Цеков.
Той обясни, че цифрите, които цитира, се базират както на данните на агенцията за маркетингови изследвания TNS/TV Plan, така и на техни собствени проучвания за пазара.
Иво Цеков отчете, че козметичните и хранителни компании и производителите на напитки са увеличили рекламните си бюджети, за сметка на телекомуникациите и фармацевтиката, които бележат спад. Той отбеляза ръстът на инвестициите на Nestle, Fikosota Syntez и L’Oreal, които са успели да увеличат пазарните си дялове заради смелата си рекламна политика.
Според изпълнителния директор на Piero 97 една от тенденциите, маркирала пазара през изминалата година, е непрекъснатото провеждане на конкурси за избор на рекламна агенция, които са били използвани като инструмент за намаляване на цените на обслужване на самите рекламни агенции. "На европейско ниво картината е подобна", коментира Иво Цеков, но добави, че там бизнесът има механизми, чрез които да се справя с тези чувствителни въпроси. "Има отпаднали агенции от пазара, но нямаме точни данни за това", каза още Цеков и това изречение предизвика нервен смях в залата.
Управителят на агенция Piero 97 определи пазарното поведение на печатните медии в кризата като паника. Въпреки че намалението на бюджетите се е оказало по-голямо от предвижданото, вестниците и списанията са увеличили своите официални тарифи съответно с 5 и 10%. "Отчетеният спад в рекламата в преса в брутни стойности е 7%, но в нетни стойности той е около 38%", обясни Иво Цеков. По думите му липсата на прозрачност по отношение на тиражите в печатните медии, натискът на рекламодателите за директно договаряне с медиите, както и практиката на безплатни публикации под формата на бонуси и извънтарифните споразумение, ще влошат качеството на рекламата и ще доведат до срив на пазара, който ще отнеме повече време за възстановяване.
Иво Цеков обърна внимание, че и очакваният бум на рекламата в интернет всъщност не се е случил. Ако през 2008 г. онлайн рекламата е имала 76% ръст на брутните обеми спрямо 2007, то през 2009г. той е бил само 4% спрямо 2008. "В началото на миналата година прогнозите за интернет бяха увеличение между 20 и 40% в резултат на преливане на бюджети от други канали, но заложените цели не бяха изпълнени и направените инвестиции не се изплатиха", коментира той. По оценка на Piero 97 брутните инвестиции в интернет реклама през 2009 са били 33.4 млн.лева. Традиционно активните онлайн рекламодатели са свили бюджетите си с около 20%, но са се появили по-малки рекламодатели, които в известна степен са компенсирали спада.
Като тенденции в интернет рекламата, Иво Цеков отбеляза разширеното навлизане на козметични, фармацвтични и хранителни компании онлайн, както и че онлайн медиите не са се поддали на масовото обезценяване на рекламния продукт и не са намалили цените си.
Управителят на Piero 97 обясни, че все още е трудно да се направи прогноза за развитието на рекламния пазар през 2010 година, тъй като през януари и февруари все още се уточняват цени и бюджети, а и рекламодателите все още чакат приключването на финансовата година в края на март. "За да не звуча прекалено черногледо и мрачно, ще ви кажа, че през март определено се наблюдава съживяване на пазара, но дотук мога да спра да давам оценки", обобщи Иво Цеков, но призна, че секторът медии и реклама е на трето място сред най-зле ударените индустрии от рецесията след недвижимите имоти и автмобилните производители.
Следващ постинг
Предишен постинг
Няма коментари